essfi

Open full view…

Haatainen vaatii Sipilältä selkeää kannanottoa Soinin aborttipuheisiin - ESS.fi

Sat, 11 Aug 2018 11:34:02 GMT

SAKARI SORMUNEN
Sat, 11 Aug 2018 11:34:02 GMT

Syntymättömän lapsen murhaoikeusko on Suomen ulkopoliittinen linja SDP:n mielestä?, vai mitä Haatainen yrittää sanoa? On eletty uskomattomiin aikoihin.

L.Ahti
Sat, 11 Aug 2018 11:43:53 GMT

Jännä ettei poliitikoilla saa olla omia henkilökohtaisia mielipiteitä, kaikki pitää vaan olla samaa massaa, ei ihme ettei milloinkaan jotkut saa ääntään kuuluviin ku toiset räksyttää et saa olla eri mieltä. Mä ainakin itse sanon oman mielipiteeni oli eri tai sama ku muiden, vaik en mikään poliitikko ookkaan, mut kuitenki, välillä joutuu kyllä ei nyt riita tilanteisiin mut väittelyyn ainakin ja mulkoilun kohteeksi ku sanoo mitä mieltä itse on jostain asiasta. Kyllä poliitikoilla pitäisi olla oikeus sanoa mitä mieltä ovat. Miksei muuten Touko Aallon tempausta kauhistella ja pyydetä pääministerin vastausta siihen saako tuo Aalto tehdä mitä tahansa?

pedro
Sat, 11 Aug 2018 11:48:46 GMT

Soinilla on oma mielipide abortista ja hän on sen esittänyt ja se on nostattanut hirveän mekkalan.

Tuuli-Anna
Sat, 11 Aug 2018 12:11:06 GMT

Haatainen on yhtynyt aborttikuoroon kauhistelemaan Soinin mielipidettä. Esim. vihreä liike kauhistelee aborttivastaisuutta pitäen sitä ihmisoikeusrikkomuksena. Ihmisten ajattelu on skitsofreeninen: puolustetaan tasa-arvoa, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä ja samalla hyväksytään syntymättömän ihmisen tuhoaminen. Minun kaaliini ei kertakaikkiaan uppoa se asia! Olen täysin ulkona tästä ajattelusta aivan kuin olisin muukalainen vieraalta planeetalta. Miten sikiön elämän lopetus voi olla kannatettava asia ja ulkopoliittinen linja? Jokainen kohdusta ulos raavittu pikkuruinen sikiö on traagisen ja hirvittävän teon seuraus. Nytkin valuvat kyyneleet silmistäni, minulle koko asia on ahdistava. Ihmiset puhuvat siitä niin kevyesti, aivan kuin olisi kyse pelkästä roskasta, joka on siivottu jätesankoon. Uumoilen, että kommenttini tulee poistetuksi piakkoin, kun en ole ulkopoliittisella linjalla tässä asiassa?

Kopinaula
Sat, 11 Aug 2018 12:50:15 GMT

Sinisen puolueen puheista ei kannata välittää,,Äänestäjät ei heitä ole koskaan mihinkään äänestäneet..Soini saa tehdä itselleen abortin !

Di Lemma
Sat, 11 Aug 2018 13:01:01 GMT

Ei ole tämäkään aborttiasia mikään mustavalkoinen puolesta-vastaan ja juupas-eipäs. Kyse on toki ihmiselämän päättämisestä ennen kuin se kunnolla ehti alkaakaan, mutta syitä siihen ratkaisuun on monia. En minäkään hyväksy sitä, että suurpiirteisen sukupuolielämän seuraukset poistetaan häiritsemästä "harrastuksia", joskus toistuvastikin (eipä sellaisen pärinäsussun lapsella toisaalta mitkään kaksiset oltavat olisikaan). Mutta entäs ne tapaukset, joissa raskaus on alkanut raiskauksesta - tai jos sikiöllä todetaan sellainen kromosomihäiriö, jonka takia lapsi syntyisi vaikeasti vammaisena? Onko tosiaan velvollisuus synnyttää raiskaajan lapsi? Onko tosiaan velvollisuus synnyttää lapsi, jonka ennuste on niin huono, että elämä olisi lapselle silkkaa kärsimystä ja riippuvuutta laitoshoidosta viimeistään sitten kun vanhemmista aika jättää - jos edes eläisi muutamaa vuotta kauemmin? Soinin mielestä kai sitten on. Oikeus toki on synnyttää. Elämää pitää tietenkin pyhänä suojella, vaikka sen alkaminen ei olisikaan tapahtunut kaikkein onnellisimmissa merkeissä. Mutta pitää olla oikeus myös tehdä se päinvastainen, usein kipeäkin ratkaisu tällaisissa tapauksissa. Ja viimeistään kolmannesta "muuten vaan" tehtävästä abortista kohdunpoisto.

Hällä Väliä
Sat, 11 Aug 2018 14:01:28 GMT

En ymmärrä miksi jonkun henkilökohtainen mielipide aiheuttaa tuollaista ärtymystä "suvaitsevaisissa". Tuossahan ei edes häiritty lentoliikennettä tai tehty muuta haittaa kenellekään.

Hynkkel
Sat, 11 Aug 2018 14:10:18 GMT

Mitähän ne taas meistä ajattelee? Sehän se on tärkeintä.

Di Lemma
Sat, 11 Aug 2018 14:41:58 GMT

Ulkoministerillä on tietenkin oikeus muodostaa henkilökohtainen mielipide asiaan kuin asiaan, niin kuin meillä kaikilla. Mutta jos ulkoministerin ominaisuudessa jossain toisessa maassa tehtävistä päätöksistä hökäisee kantansa kuuluville, se Suomen ulkoministerin lausunto esittäytyy maailman muiden maiden silmissä silloin Suomen kantana, eikä olekaan ulkoministerin henkilökohtainen mielipide enää.

bvcxz
Sat, 11 Aug 2018 14:42:19 GMT

SDP varmuuden vuoksi vastustaa kaikkea mahdollista. Timo Soinilla saa olla henkilökohtaisia mielipiteitä ja hän on kantansa aborttiin ilmoittanut jo aikaisemminkin. Soini ei kirjoittanut mielipidettään puolueensa eikä Suomenkaan kantana vaan ihan henkilökohtaisena.

Pate.51
Sat, 11 Aug 2018 15:29:12 GMT

Täsmälleen samoin kuin monessa muussakin asiassa, täällä käynnissä oleva asiallisen poliittisen debatin irvikuvassa, jankutetaan koko ajan asian vierestä. Kukaan ei Soinin mielipidettä eikä sen esittämisvapautta kiistä. Kysymys on siitä, minkälaiset *julkiset* ulostulot ovat hyväksyttäviä vaalikauden verran 24/7 ulkoministerinä toimivalle. Soinin blogi jonka kirjoitukset olivat osana kusetusta jolla ihmiset saatiin takinkääntäjää äänestämään, ei ole tänään julkisten ja huomenna yksityisten kirjoitusten ja mielipiteiden pesä Raamattu johon minä olen tutustunut ei hyväksy aborttia, mutta se ei myöskään missään kohdassa ole ulkoistanut ohjeidensa ja lakiensa sekoittamista maallisiin, eikä kielloilla puuttumista jo aikojen alussa ihmiselle annettuun vapauteen itsenäisesti tehdä valintansa oikean ja väärän välillä. Suomen ulkopoliittisessa linjassa ei oteta kantaa onko abortti oikein vai väärin. Sen sallimisella valinta jätetään ihmiselle. Kieltämällä abortti, ihmiseltä riistetään vapaus itse tehdä päätös esim. vamma- tai raiskaus tapauksissa. Henkilökohtaisen valinnan et een joudutaan siinäkin tapauksessa, että sekä sikiö, että äiti ovat synnytyksessä hengenvaarassa ja vain toinen on pelastettavissa. Kumpi pelastetaan ??

L.Ahti
Sat, 11 Aug 2018 15:37:52 GMT

No olis Soini sitte sanonu, että Suomen muiden päättäjien mielipide on tää ja tää, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on tää, tyhmää ja väärin on se, että pitää olla enemmistön mielipiteen kaa samaa mieltä vaikka oikeesti ite on muuta mieltä.

Jari IK
Sun, 12 Aug 2018 11:22:19 GMT

Typerintä Suomessa on älyttömyyksiin mennyt puolueiden päätösvalta, jossa yhdelläkään jäsenellä ei saa olla omaa mielipidettä/mielipidevapautta! Mitä ihmettä me sitten tehdään 200:lla kansanedustajalla jos muutama henkilö per puolue päättää linjan ja loput on pelkkiä hyväksyviä kumileimaisimia, siis aivan kuten siniset nykyään hallituksessa!!